۱۳۸۷ آبان ۲۶, یکشنبه

هم انديشی برای نجات درنای سيبری (Siberian crane )


جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن ، نشست ماهانه خود را در تاريخ 25/8/1387 در سالن مطالعات فرهنگسرای پارک مادر تنکابن برگزار نمود.

ميهمان ويژه اين نشست علمی - ترويجی سرکار خانم توکلی مسئول سازمان غير دولتی (NGO) حفاظت از درنای سيبری بودند که دعوت جمعيت را پذيرفته و از شهر رويان برای ايراد سخنرانی و گفتگو با اعضای جمعيت در مورد فعاليتهای خود عازم تنکابن شدند.


در اين جلسه که با حضور 45 نفر از اعضای جمعيت و علاقه مندان به فعاليت های فرهنگی - زيست محيطی جمعيت برگزار شد ، خانم Ellen Vuosalo Tavakoli طبيعی دان و دارای ليسانس و فوق ليسانس از دانشگاه های UCLA و USC راجع به حوزه فعاليت و نحوه کار انجمن حفاظت از درنای سيبری ، پروژه های اجرا شده در دامگاه های فريدون کنار ، ازباران ، سرخرود توضيحاتی را ارائه نمودند. معماری دامگاه ها ، تعامل با ساکنان بومی مناطقی که دامگاه ها در آنجا واقع شده و تلاش برای تفهيم بهره برداران از محيط زيست برای حفاظت از ذخاير تنوع زيستی ايران از جمله موارد حائز اهميتی بود که توسط خانم توکلی به آنها اشاره شد.
دامگاه ها که در خارج از فصل برنجکاری بعنوان مناطق امن مهاجرپذير توسط پرندگان مهاجر به ويژه درنای سيبری تشخيص داده شده اند ، نقش مهمی در حفاظت از نسل در حال انقراض اين موجود ارزشمند ايفا می نمايند.

آقای دکتر جمشيدمنصوری پرنده شناس برجسته کشور که اخيرا" حاصل بيش از 30 سال زحمات و تلاشهای بی وقفه خود را در کتاب راهنمای پرندگان ايران به چاپ رسانده اند ، پس از سخنرانی خانم توکلی توضيحات تکميلی راجع به درنای سيبری و سابقه بررسی آن در سازمان حفاظت محيط زيست به شرکت کنندگان در اين جلسه ارائه نمودند.

هیچ نظری موجود نیست: