۱۳۸۸ فروردین ۲۳, یکشنبه

شمارش معکوس جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن تا روز جهانی زمين 1388




دوم ارديبهشت ، روز جهانی زمين را در تنکابن گرامی مي داريم

به مناسبت روز جهانی زمين در سال 1388 ، همانند سال گذشته فعاليت ها و اقدامات فرهنگی و آموزشی توسط جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن اجرا خواهد گرديد که متعاقبا" به اطلاع رسانده خواهد شد.

۱۳۸۷ اسفند ۲۵, یکشنبه

همايش روز جهانی حفاظت از رودخانه ها و بررسی تأثير منفی سدها بر محيط زيست















































برای اولين بار در ايران ، در روز 14 مارس سال 2009 ميلادی مصادف با بيست و چهارم اسفند 1387 شمسی به مناسبت روز جهانی حفاظت از رودخانه ها همايشی با همين عنوان و به منظور بررسی تأثير منفی سدها بر محيط زيست در شهرستان تنکابن برگزار شد.جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن با همکاری انجمن کوهنوردان ايران بعنوان برگزار کنندگان اين همايش علمی - کاربردی ميزبان حدود 150 نفر از شهروندان تنکابن ، رامسر رشت ، چالوس ، بابل و ميهمانان تهرانی ، مسئولين محلی ( رئيس و نايب رئيس شورای اسلامی شهر تنکابن آقايان مهندس عبدالعلی نيکفرجام و مهندس اردشير باقری زاده ) و استانی ( نماينده مديرکل حفاظت محيط زيست استان مازندران ) و همچنين نمايندگان سازمانهای غيردولتی فعال در کشور بودند.

دوایر دولتی شهرستان تنکابن از جمله مرکز تحقيقات ماهيان سردآبی کشور ، اعضای هيات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن و دبيران و اعضای اتاق های فکر و کميته های تخصصی شورای اسلامی شهر تنکابن در اين همايش حضوری فعال داشتند.
حضور چهره های علمی نظير آقای دکتر جمشيد منصوری پرنده شناس برجسته کشور و استاد دانشگاه که کتاب راهنمای پرندگان ايشان بعنوان کتاب سال 1387 برگزيده شد ، دکتر مشايخی ، استاد کيابی و ... بر جذابيت و تأثير گذاری اين همايش افزود.حضور سبز جناب آقای حسين ابوالحسنی همسر عزيز سرکار خانم دکتر مه لقاء ملاح ( مادر محيط زيست ايران ) و همراهانشان از جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط ژيست - تهران از جمله سرکار خانم کاشفی بر اعتبار اين همايش افزود.سخنرانی های
آقای مهندس عبدالعلی نيکفرجام ( رئيس شورای اسلامی دوره سوم شهر تنکابن)
آقای عباس محمدی ( ديدبان کوهستان و دبير انجمن کوهنوردان ايران )
آقای دکتر مشايخی ( استاد دانشگاه و صاحب تئوری لزوم احداث سد در ارتفاعات کوهستانی دوهزار تنکابن )
خانم مهندس ميترا البرزی منش ( عضو هيأت مديره جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست - تهران و متخصص ارزيابی اثرات زيست محيطی)
خانم مهندس فاطمه ظفرنژاد ( محقق برجسته و مترجم کتاب رودهای خاموش - پيامدهای زيست محيطی سدهای بزرگ نوشته پاتريک مک کالی و صاحب مقالات متعدد در مطبوعات کشور در زمينه مضرات و زيانهای سدسازی برای محيط زيست کشور)
آقای مهندس حميدرضا عليزاده ثابت ( عضو هيأت علمی مؤسسه تحقيقات شيلات ايران ، محقق در ماهی شناسی و کارشناس رسمی دادگستری در رشته آبزيان و شيلات )
از ساعت 16 الی 19 روز شنبه 24/12/1387 در سالن همايش پارک مادر تنکابن موج جديدی در استفاده از انديشه و منطق برای مديريت سرزمين ايران پديد آورد.
اين باور در حال قوت گرفتن است که دوران اقدام غيرمسئولانه و سوداگری با محيط زيست ايران به سر آمده و با رويکرد جديدی می بايست فرضيه ها و نظريات برای دستکاری منابع طبيعی کشور به منظور توسعه ارزيابی شوند.

تقليد کورکورانه و اجرای نسخه های پيچيده شده توسط کشورهای بيگانه برای منابع طبيعی ايران ، نتيجه ای جز خسارت و نابودی منابع طبيعی به ارمغان نداشته است.

اعتقاد بر اين است که استفاده از دانش بومی و بومی سازی فناوری ها و انطباق اقدام ها با شرايط محلی مناطق کشور نه تنها مانع تخريب منابع طبيعی خواهد شد بلکه ضامن توسعه پايدار و درخور ايران خواهد گرديد.آخرين برنامه اين همايش موسيقی و آواز فولکلور گيلکی رامسری بود که توسط آقايان اتابکی و مقدوری برای حضار اجراء گرديد.

بيانيه همايش توسط خانم مهندس فاطمه ظفرنژاد قرائت گرديد که متن بيانيه به شرح زير انتشار می يابد :

بیانیه مشترک گروه های مردم نهاد شرکت کننده در گرد همایی 14 مارس روز حفاظت از رودها تنکابن 24 اسفند 1387

1- نگاهی به کارنامه 5 دهه سدسازی در کشور نشان می دهد که رویکرد مدیریت سازه ای در آبخیزها با صرف هزینه سنگین از بودجه عمومی، بدون بازبینی و ارزیابی تطبیقی، پیامدهای ناسازگاری بجای گذاشته است.
2- میلیونها خانوار کشاورز مولد جوامع بومی آبخیزها، حقابه موروثی خود را در اثر انحراف آب با سدسازی از دست داده اند.
3- صدها هزار خانوار کشاورز تولیدکننده در مخزن سدها از حقابه و حق کشت وکار و دامداری و نیز حق سکونت موروثی خود محروم شده اند و با ترک اجباری سرزمین خود ناچار از پذیرش سرنوشت تلخی که سدسازی برای آنان رقم زده شده اند.
4- عشایر تولید کننده آبخیزها مراتع و چراگاه های موروثی خود را در زیر مخزن سدها از دست داده اند.
5- کشاورزان زیادی در دشتهای پائین دست با زهدار شدن اراضی خود د ر اثر ورود آب زیاد روبرو شده اند.
6- یادگارهای فرهنگی و تاریخی و طبیعی زیادی در مخزن سدها به زیر آب رفته اند.
7- سدها در بیابانزایی سهم بسیار مهم و غیرقابل انکاری داشته اند. جنگل های باستانی هیرکان ایران بویژه در نواحی دو هزار و سه هزار از منابع مهم جنگلی کشور بشمار می رود لازم است از هرگونه ساخت و ساز بی رویه در این ناحیه خودداری شود و نیز طرح و تصویب افزایش بهره وری کشاورزی از جنگلها ضربه ای مهلک بر این عرصه های جنگلی بشمار می رود.
8- سدها با ایجاد توهم فراوانی آب بویژه در شهرها میزان مصرف سرانه را تا 5-4 برابر استانداردهای جهانی افزایش داده اند.
9- 10-5 میلیون هکتار از جنگل های کشور در اثر سدسازی از میان رفته است. متاسفانه گذشته از سدسازی، اراضی جنگلی شمال ایران بویژه در مناطق غرب استان مازندران بخصوص در مناطق جنگلی رامسر، تنکابن، عباس آباد، نشتارود و سلمان شهر با روند نابودی سریعی بر اثر ویلا سازی مواجه است.
10- سالانه 10 میلیارد مترمکعب از آب تجدیدپذیر محدود کشور در پشت سدها تبخیر می شود.
11- پیکره های آبی کشور از سدسازی آسیب زیادی دیده اند. دریاچه ارومیه، پارک ملی بختگان، تالاب جزموریان، تالاب گاوخونی، تالاب چغاخور، و دیگر تالاب ها و دریاچه های کشور در پی سدسازی در بالادست ها تخریب شده اند.
12- دهانه ها و رودخانه های کشور و اکوسیستم های غنی وابسته به آنها و نیز گونه های نادر و بومی در اثر سدسازی خشکیده اند و یا نسل آنها منقرض شده است. حفاظت از حریم رودها و جلوگیری از تجاوز به آنها سبب کاهش خسارت سیل های ویرانگر خواهد شد. احداث بند انحرافی لوکاجوب بين روستاهای کشکو و سنگرمال – آغوزکله در مسير رودخانه چشمه کيله تنکابن ، مسير تاريخی مهاجرت تخمريزی ماهی آزاد دريای خزر را که يکی از گونه های حمايت و حفاظت شده در قوانين محيط زيست کشور است در فاصله 7 کيلومتری از مصب رودخانه مسدود نموده و خط بطلانی بر ميلياردها تومان هزينه دولتی برای بازسازی ذخاير طبيعی اين موجود ارزشمند کشيده است. حفاظت از رودخانه چشمه کیله در برابر ساخت و سازهای آزمندانه شرکت های سدساز درخواست سازمان های مردم نهاد از مسئولان است.

با توجه به اثرات ناسازگار بالا، و نیز با توجه به وجود جایگزین های کم هزینه تر به جای سدها، با استفاده از مدیریت غیرسازه ای آب و اهمیت دادن به مدیریت تقاضای آب و نیرو، سدسازی فعالیتی فاقد توجیه اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی بشمار می رود.

شرکت کنندگان در گردهمایی از مسئولان می خواهند تا:
1- روند ممیزی و فرایند تخصیص بودجه به سدها را بازبینی نمایند.
2- تا زمان مشخص شدن نتایج ارزیابی تطبیقی دست کم 1 درصد سدهای کشور، از تخصیص بودجه برای ساخت هر سدی خودداری شود.
3- با تمرکز بر دانش بومی و تجربه گرانبهای مردمان این سرزمین، از تخریب قنات ها، آب بندان ها و سایر اشکال پایدار تامین و توزیع آب بدست مدیریت سازه ای آب جلوگیری کنند.
4- با روشهای گوناگون مهار مصرف بویژه در شهرها و کلان شهرها به کمک مدیریت تقاضای آب و نیرو، گام موثری در ذخیره هزینه های ساخت سدها به سود حفاظت هرچه بیشتر از محیط زیست برداشته شود.
5- از کلیه جوامع کشاورزی و عشایری که حقوق آنها در روند سدسازی کشور تضییع شده است احقاق حق شود.
6- با استفاده از اهرم های قانونی، ضمن ممانعت از ساخت وسازهای بی رویه در حریم رودخانه ها و دریا ، با کاربرد روشهای نوین مدیریت پسماند مانند بازچرخانی، بازیافت، بازکاربرد آب، از ورود پسابهای تصفیه نشده کشاورزی، صنعتی و خانگی به رودخانه ها و آبهای جاری جلوگیری شود.

۱۳۸۷ اسفند ۱۹, دوشنبه

اقدام برای حمايت و حفاظت از رودخانه ها


جمعيت زنان مبارزه با الودگی محيط زيست تنکابن ، به مناسبت 14 ماه مارس ( 24 اسفند ) روز جهانی اقدام برای حمايت از رودخانه ها و مقابله با سدسازی ، همايش حفاظت از رودخانه ها و بررسی تأثير سدها بر محيط زيست را با همکاری انجمن کوهنوردان ايران در شهرستان تنکابن برگزار می نمايد.

صاحبنظران و گروههای مردمی منطقه ای وکشوری در اين همايش حضور خواهند داشت.

حمايت از رودخانه چشمه کيله تنکابن بعنوان يکی از رودخانه های استراتژيک کشور مهمترين علت انتخاب شهرستان تنکابن بعنوان مکان برگزاری اين همايش است.
در اين همايش سبز که قرار است به موضوع " پيامدهای زيست محيطی سدها در جهان و ايران " پرداخته شود و با ذکر مثال های مشخص در مورد عوايد و يا خسارات ناشی از احداث سدهای کوچک و بزرگ بر منابع آبی بحث شود از کليه علاقه مندان برای شرکت و حضور در جلسه دعوت بعمل می آيد.

اميدواريم بتوانيم با آگاهی رسانی برای ملاحظات زيست محيطی در جامعه ايرانی ، گام های مؤثری در جهت توسعه پايدار کشور برداريم.

سخنرانان :

خانم مهندس فاطمه ظفرنژاد مترجم کتاب رودهای خاموش

آقای مهندس حميدرضا عليزاده ثابت کارشناس رسمی دادگستری در رشته شيلات و آبزيان


مکان: تنکابن - خيابان جمهوری ، پارک مادر ، سالن همايش فرهنگسرا
زمان : شنبه 24/12/1387 ساعت 16

۱۳۸۷ اسفند ۹, جمعه

ميزبانان قوهای، مهاجر خسته نباشيد!

در تاريخ دوشنبه 28 بهمن 1387 ، جمعی از اعضای جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن پس از باخبر شدن در مورد مهاجرت بی سابقه تعداد زيادی از قوها ، با هماهنگی مسئول انجمن حمايت از درناهای سيبری ( خانم آلن توکلی ) ، برای پذيرايی از قوهای فرياد کش مهاجر ، به منطقه سرخرود ، روستای وزرا محله عزيمت نمودند.
قوهای فرياد کش (Whooper Swan) با نام علمی Cygnus cygnus از راسته غازسانان به طول 153 سانتيمتر به اندازه قوی گنگ اما شبيه قوی کوچک هستند با اين تفاوت که گردن و منقار بزرگتری داشته و زردی روی منقارشان بيشتر است (منصوری. ج. 1387).


































جناب آقای دکتر جمشيد منصوری پرنده شناس برجسته کشور و نويسنده کتاب راهنمای پرندگان ايران ضمن همراهی گروه بازديد کننده ، توضيحات و اطلاعات ارزشمندی را در مورد زيستگاه های اين پرندگان زيبا و راه کارهای مؤثر برای حمايت و حفاظت از اين پرندگان را بيان نمودند.
قوهای مهاجر روزهای واپسين زمستان گذرانی خود را با پذيرايی گرم دامگاه داران منطقه سرخرود سپری می نمودند و آهنگ بازگشت را آغاز نموده بودند.
قوی بالغ ، تک همسر است يعنی پس از يافتن جفت مورد نظر خود ، تا آخر عمر با قوی ديگری جفت گيری نمی نمايد و اگر جفتش بميرد خودکشی می کند !
بر اساس اظهارات آقای عباس گلی ، دامگاه دار منطقه سرخرود ، سال گذشته حدود 1000 - 700 قو به اين منطقه آمدند که با پذيرايی گرم مردم منطقه و دامگاه داران مواجه شدند و امسال حدود 3000 قوی مهاجر در اين منطقه فرود آمدند که اين اتفاق در 40 - 30 سال گذشته سابقه نداشته و دليل اين اتفاق احساس امنيت در اين منطقه توسط پرندگان مهاجر بوده است و پيش بينی شده است در سال آينده تعداد بيشتری از قوهای مهاجر به اين منطقه بازگردند.
مهاجرت قوهای زيبا يکی از موهبات الهی برای اين منطقه از ايران پهناور است و در صورت مديريت صحيح و حمايت از اين پرندگان زيبا ، امکان بهره برداری از اين منطقه بعنوان يکی از جاذبه های اکوتوريستی کشور دور از دسترس به نظر نمی رسد.
اعضای جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن برای خريد ذرت به منظور تغذيه قوهای مهاجر که با کمبود غذا مواجه شده بودند مبلغی را به نماينده دامگاه داران منطقه اهداء نمودند.

۱۳۸۷ بهمن ۱۱, جمعه

نخستین همایش نقش مشارکت های مردمی در مديريت زباله های خانگی برگزار شد

در يک اقدام فرهنگی برای حفاظت از محيط زيست ، جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن بعنوان مجری طرح تفکيک زباله از مبدأ با برگزاری همايش نقش مشارکت های مردمی در مديريت زباله های خانگی در تاريخ پنجم بهمن ماه سال جاری (1387) در سالن همايش فرهنگسرای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تنکابن ، دستاوردهای اجرای اين طرح زيربنايی را در دو فاز آموزش چهره به چهره و جمع آوری زباله های خشک گزارش نمود. در اين همايش که با همکاری اداره کل حفاظت محيط زيست مازندران و حمايت شهرداری تنکابن و با حضور فرماندار ، رئيس شورای اسلامی شهر ، شهردار ، رئيس جهاد کشاورزی شهرستان تنکابن ، رئيس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان تنکابن ، رئيس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبيعی شهرستان تنکابن و مسئولين ادارات شهرستان ، نمايندگان تشکل های مردمی ( هيأت کوهنوردی ، مؤسسه مادران نوانديش و ... ) و اقشار مردم برگزار گرديد ، مديرکل حفاظت محيط زيست مازندران تأثير سازمانهای غير دولتی را در اجرای موفق طرح های زيست محيطی مورد تأکيد قرار داد. برای مشاهده خبر همايش لطفا اینجا را ملاحظه بفرمائید.









۱۳۸۷ آذر ۱۷, یکشنبه

طرح تفکيک زباله از مبدأ در تنکابن










با تصويب شورای اسلامی شهر تنکابن و درايت شهردار تنکابن جناب آقای مهندس کبيری ، طرح پايلوت تفکيک زباله از مبدأ در شهرک کريم آباد ، بر اساس پيشنهاد جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن از تاريخ 1/9/1387 آغاز گرديد.

بر اساس برنامه ريزی انجام شده ، آموزش چهره به چهره توسط آموزشياران اين جمعيت با مراجعه به در منازل شهروندان محترم و توزيع بروشورهای اطلاع رسانی و توزيع رايگان کيسه های زباله مخصوص با موفقيت به پايان رسيد.

در نخستين برنامه جمع آوری زباله های خشک در شهرک کريم آباد تنکابن که در تاريخ پنجشنبه 14 آذر 1387 انجام شد ، همکاری شهروندان بسيار برجسته و قابل توجه ارزيابی گرديد.

رضايت و همکاری شهروندان از انجام اين طرح ، انشاءاله انگيژه پيگيری اين طرح توسط مسئولين و تعميم آن در کل شهرستان تنکابن را تقويت نموده است.
تنکابن گام های بلندی برای حفظ محيط زيست برداشته و اين جمعيت آماده انتقال دستاوردهای ارزشمند خود در اين مقوله برای علاقه مندان و متقاضيان در سراسر کشور می باشد.

۱۳۸۷ آبان ۲۶, یکشنبه

هم انديشی برای نجات درنای سيبری (Siberian crane )


جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن ، نشست ماهانه خود را در تاريخ 25/8/1387 در سالن مطالعات فرهنگسرای پارک مادر تنکابن برگزار نمود.

ميهمان ويژه اين نشست علمی - ترويجی سرکار خانم توکلی مسئول سازمان غير دولتی (NGO) حفاظت از درنای سيبری بودند که دعوت جمعيت را پذيرفته و از شهر رويان برای ايراد سخنرانی و گفتگو با اعضای جمعيت در مورد فعاليتهای خود عازم تنکابن شدند.


در اين جلسه که با حضور 45 نفر از اعضای جمعيت و علاقه مندان به فعاليت های فرهنگی - زيست محيطی جمعيت برگزار شد ، خانم Ellen Vuosalo Tavakoli طبيعی دان و دارای ليسانس و فوق ليسانس از دانشگاه های UCLA و USC راجع به حوزه فعاليت و نحوه کار انجمن حفاظت از درنای سيبری ، پروژه های اجرا شده در دامگاه های فريدون کنار ، ازباران ، سرخرود توضيحاتی را ارائه نمودند. معماری دامگاه ها ، تعامل با ساکنان بومی مناطقی که دامگاه ها در آنجا واقع شده و تلاش برای تفهيم بهره برداران از محيط زيست برای حفاظت از ذخاير تنوع زيستی ايران از جمله موارد حائز اهميتی بود که توسط خانم توکلی به آنها اشاره شد.
دامگاه ها که در خارج از فصل برنجکاری بعنوان مناطق امن مهاجرپذير توسط پرندگان مهاجر به ويژه درنای سيبری تشخيص داده شده اند ، نقش مهمی در حفاظت از نسل در حال انقراض اين موجود ارزشمند ايفا می نمايند.

آقای دکتر جمشيدمنصوری پرنده شناس برجسته کشور که اخيرا" حاصل بيش از 30 سال زحمات و تلاشهای بی وقفه خود را در کتاب راهنمای پرندگان ايران به چاپ رسانده اند ، پس از سخنرانی خانم توکلی توضيحات تکميلی راجع به درنای سيبری و سابقه بررسی آن در سازمان حفاظت محيط زيست به شرکت کنندگان در اين جلسه ارائه نمودند.

۱۳۸۷ مهر ۲۴, چهارشنبه

به زودی طرح تفکيک زباله از مبدأ در شهر تنکابن اجراء می گردد


طرح پيشنهادی جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن برای تفکيک زباله از مبدأ در کميسيون مربوطه شورای اسلامی شهر تنکابن تصويب گرديد.

مقرر شد اين طرح بصورت پايلوت در محدوده شهرک کريم آباد تنکابن با حدود 500 خانوار و در مدت 3 ماه در قالب آموزش چهره به چهره و جمع آوری زباله های تفکيکی توسط اين جمعيت با همکاری شهرداری تنکابن به اجراء در آيد.

اخبار و گزارش های کاملتر پس از شروع اجرای طرح منتشر خواهد شد.

هم انديشی برای نجات فوک دريای کاسپين (Pusa caspica)





























































فوک دريای کاسپين با نام علمی Pusa caspica که مشخصات زير بعنوان گونه جانوری در معرض خطر انقراض در فهرست قرمز (Red List ) اتحاديه جهانی حفاظت از طبيعت (IUCN) برای آن ثبت گرديده است :بعنوان تنها پستاندار دريای کاسپين ، از نظر هرم غذايی اکوسيستم ، در رأس قرار گرفته است و از اين جهت اهميت بسيار زيادی دارد.

با هماهنگی سرکار خانم دکتر مه لقاء ملاح ( رياست عاليه جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست - تهران ) ، گروهی سه نفره به سرپرستی آقای دکتر مصطفی شاهی فردوس برای ارائه گزارش و اطلاع رسانی در مورد فوک دريای کاسپين به تنکابن عزيمت نمودند.

جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن ، از ساعت 16 الی 18 روز سه شنبه 23/7/1387 بعنوان ميزبان جلسه ، اين نشست علمی-پژوهشی را در سالن فرهنگسرای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تنکابن واقع در پارک مادر برگزار نمود.

ميهمان ويژه اين جلسه سرکار خانم نفيسه سعادتی عضو محترم هيأت تحريريه نشريه فرياد زمين - خبرنامه جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست - تهران بودند.

در اين جلسه ، آقای دکتر محمدمصطفی شاهی فردوس عضو هيأت علمی مؤسسه پژوهشی تحقيقاتی و مرکز بازتوانی فوک ( SRRC )راجع به زيست شناسی فوک دريای کاسپين و تجربيات کشورهای اروپايی و آفريقايی در مورد حفاظت از سگ آبی و سگ دريايی و فوک و نيز بررسی های انجام شده در استانهای گلستان ، مازندران و گيلان سخنرانی با اسلايدهای تهيه شده در برنامه پاورپوينت برای شرکت کنندگان در جلسه و علاقه مندان ارائه نمودند.

در صورت آمادگی مؤسسه پژوهشی تحقيقاتی و مرکز بازتوانی فوک ، هيأت مديره جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن آمادگی جمعيت را برای همکاری در زمينه فرهنگ سازی در مردم و برگزاری همايش (فوک کوچولو) برای کودکان شهرستان تنکابن و تهيه و توزيع بروشورهای اطلاع رسانی اعلام نمود.

لازم می داند از مساعدت رياست محترم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تنکابن جناب آقای مشهدی برای حمايت از فعاليت های فرهنگی - زيست محيطی اين جمعيت تشکر ويژه بعمل آيد.

۱۳۸۷ مهر ۴, پنجشنبه

جلسه عمومی جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن برگزار گرديد

بر اساس دعوتنامه های کتبی ارسال شده برای اعضاء و مدعوين محترم ، جلسه عمومی جمعيت در تاريخ 4/7/1387 ساعت 16:15 در محل سالن همايش ادره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تنکابن برگزار گرديد.
در اين جلسه گزارش عملکرد جمعيت از بدو تأسيس تا کنون بصورت مکتوب و توسط مدير عامل جمعيت بصورت گزارش شفاهی به استحضار حضار محترم رسانده شد.
در خصوص اهداف عالی جمعيت برای فرهنگ سازی و آموزش زيست محيطی ، نحوه تأمين هزينه های جمعيت و ترکيب اعضای هيات مديره جمعيت توضيحاتی توسط خانم عربانی بيان گرديد.
در ادامه برنامه آقای داود نصيری جهانگردی که به همراه همسر و دو فرزندش در مسير سفر طولانی و پرماجرای خود در هفته جاری وارد تنکابن شده بودند و ميهمان شورای اسلامی شهر تنکابن بودند ، به دعوت اين جمعيت طی سخنانی ضمن بيان هدف خود ، راجع به پيام صلح و دوستی با خدا از ساعت 16:30 تا 17:30 سخنانی ايراد نمودند.
رياست محترم شورای اسلامی شهر (جناب آقای مهندس نيکفرجام) ، قائم مقام محترم شورای اسلامی شهر (جناب آقای مهندس باقری زاده) و جمعی از فرهيختگان تنکابنی و اعضای محترم اين جمعيت شنوندگان بيانات آقای داود نصيری بودند.
در ادامه برنامه سرکار خانم احترام السادات مازادی ، عضو فعال جمعيت ، با ارائه سخنرانی به مباحث مربوط به توسعه پايدار شهری و عوامل پايداری و ناپايداری توسعه پرداختند.

۱۳۸۷ مرداد ۵, شنبه

چاره يابی برای حل معضل زباله شهرستان تنکابن























































جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن ، به منظور آگاه شدن از چگونگی مراحل جمع آوری و دفع زباله شهر تنکابن با هماهنگی شهرداری تنکابن در تاريخ 5/4/87 از محل بارگيری موقت زباله تنکابن و محل انباشت زباله در منطقه جنگلی دوهزار تنکابن بازديد نمود.

پيرو اين بازديد ، به منظور ارائه راه کار برای حل بحران زباله اين شهرستان و جلوگيری از تخريب جنگل های منطقه توريستی دوهزار ، جلوگيری از بروز معضلات بهداشتی و جلوگيری از توسعه عوامل عفونی ناشی از روش فعلی دفع زباله اين شهرستان و با توجه به ضرورت اجرای طرح تفکيک زباله از مبدأ ، جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن پس از ارائه گزارش مصور و پيش طرح ، در جلسه اختصاصی با نايب رئيس شورای اسلامی شهر تنکابن جناب آقای مهندس باقری زاده ، آمادگی خود را برای همکاری با شهرداری در خصوص اجرای طرح تفکيک زباله از مبدأ و آموزش طرح بصورت چهره به چهره اعلام نمود.

توزيع بروشورهای اطلاع رسانی در سطح شهر تنکابن به مناسبت هفته محيط زيست





در هفته محيط زيست سال 1387 به منظور آگاه سازی شهروندان تنکابنی ، بروشورهايی با مضامين تغيير الگوهای رفتاری در جهت حمايت و حفاظت از محيط زيست توسط جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن طراحی ، تهيه و توزيع گرديد.

۱۳۸۷ تیر ۱, شنبه

خبر زيست محيطی :












جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن ، در هفته محيط زيست سال 1387 و در راستای اهداف خود برای آموزش و فرهنگ سازی برای حفاظت از محييط زيست ، فعاليت های متنوعی را در کارنامه خود ثبت نمود.
در تاريخ 25/3/1387 با اخذ مجوز رسمی از فرمانداری تنکابن ، راهپيمايی و پاکسازی سطح شهر از مقابل شهرداری تا ميدان شهيد شیرودی انجام شد و در حرکتی نمادين اين راهپيمايی با همکاری شهرداری ، شورای شهر ، راهنمايی و رانندگی ، فرمانداری و نیروی انتظامی ، اداره امور شهر شهرداری تنکابن با همراهی تعدادی از نارنجی پوشان عزيز و تعدادی از همياران محيط زيست شهرستان تنکابن برگزار شد و بروشورهای اطلاع رسانی در مسير راهپيمايی توزيع گرديد.
شرکت کنندگان در این حرکت نمادین ، پیام هایی چون :

چرا باید خود را در زباله دفن کنیم

چرا باید در فاضلاب زندگی کنیم

پیامهایی برای :

صرفه جویی در مصرف آب و تأثیر مدیریت شهری ، کاهش مصرف انرژی و تفکیک زباله از مبدا بر توسعه پایدار منطقه

به همراه داشتند.

۱۳۸۷ خرداد ۲۵, شنبه

حضور سيصد نفر از کودکان و خانواده های تنکابنی در مراسم اختتاميه نمايشگاه نقاشی درخت کوچولو



نمايشگاه نقاشی درخت کوچولو طبق برنامه قبلی اعلام شده ، از ساعت 30/16 تا 19 عصر روز پنجشنبه در سالن همايش پارک مادر تنکابن برگزار شد.
حضور پرشور مردم فرهيخته و فرهنگ دوست تنکابنی ، حضور رياست محترم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تنکابن ( جناب آقای مشهدی ) ، حضور گسترده دانش آموزان عزيز تنکابنی در اين نمايشگاه ، شور و شوق و استقبال بی سابقه شهروندان شهرستان تنکابن از اقدامات فرهنگی برای حفاظت از محيط زيست را به نمايش گذاشت. علاوه بر 240 صندلی سالن همايش فرهنگسرای پارک مادر ، حدود 60 نفر از علاقه مندان بصورت سرپايی برنامه اختتاميه اين همايش را دنبال نمودند.
250 نقاشی که به زيبايی ، نامهربانی های بشر با منابع طبيعی را به تصوير کشيده بود به نمايش گذاشته شد.
در مراسم اختتاميه اين نمايشگاه :
سخنرانی سرکار خانم مازادی ( عضو فعال جمعيت ) ، موسيقی سنتی ايرانی به خوانندگی جناب آقای شکوری ، اجرای شعر درخت کوچولو توسط سه هميار محيط زيست ( نازنين ، نيلوفر ، نورا ) ، سخنرانی مدير عامل جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن ( خانم مهندس عربانی ) از ساعت 30/16 عصر روز پنجشنبه 23 خرداد 1387 تا ساعت 19 با اهدای جوايز شامل لوح تقدير و يک گلدان کاکتوس پايان يافت.
در اين مراسم نيز زحمات مادر محيط زيست ايران ( سرکار خانم دکتر مه لقاء ملاح ) گرامی داشته شد و آرزوی طول عمر و سلامت برای ايشان گرديد تا باز هم مشوق جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن و ديگر فعالان حفاظت از محيط زيست کشور باشند.
مراسم اختتاميه به روايت تصوير :