۱۳۸۷ اسفند ۹, جمعه

ميزبانان قوهای، مهاجر خسته نباشيد!

در تاريخ دوشنبه 28 بهمن 1387 ، جمعی از اعضای جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن پس از باخبر شدن در مورد مهاجرت بی سابقه تعداد زيادی از قوها ، با هماهنگی مسئول انجمن حمايت از درناهای سيبری ( خانم آلن توکلی ) ، برای پذيرايی از قوهای فرياد کش مهاجر ، به منطقه سرخرود ، روستای وزرا محله عزيمت نمودند.
قوهای فرياد کش (Whooper Swan) با نام علمی Cygnus cygnus از راسته غازسانان به طول 153 سانتيمتر به اندازه قوی گنگ اما شبيه قوی کوچک هستند با اين تفاوت که گردن و منقار بزرگتری داشته و زردی روی منقارشان بيشتر است (منصوری. ج. 1387).


































جناب آقای دکتر جمشيد منصوری پرنده شناس برجسته کشور و نويسنده کتاب راهنمای پرندگان ايران ضمن همراهی گروه بازديد کننده ، توضيحات و اطلاعات ارزشمندی را در مورد زيستگاه های اين پرندگان زيبا و راه کارهای مؤثر برای حمايت و حفاظت از اين پرندگان را بيان نمودند.
قوهای مهاجر روزهای واپسين زمستان گذرانی خود را با پذيرايی گرم دامگاه داران منطقه سرخرود سپری می نمودند و آهنگ بازگشت را آغاز نموده بودند.
قوی بالغ ، تک همسر است يعنی پس از يافتن جفت مورد نظر خود ، تا آخر عمر با قوی ديگری جفت گيری نمی نمايد و اگر جفتش بميرد خودکشی می کند !
بر اساس اظهارات آقای عباس گلی ، دامگاه دار منطقه سرخرود ، سال گذشته حدود 1000 - 700 قو به اين منطقه آمدند که با پذيرايی گرم مردم منطقه و دامگاه داران مواجه شدند و امسال حدود 3000 قوی مهاجر در اين منطقه فرود آمدند که اين اتفاق در 40 - 30 سال گذشته سابقه نداشته و دليل اين اتفاق احساس امنيت در اين منطقه توسط پرندگان مهاجر بوده است و پيش بينی شده است در سال آينده تعداد بيشتری از قوهای مهاجر به اين منطقه بازگردند.
مهاجرت قوهای زيبا يکی از موهبات الهی برای اين منطقه از ايران پهناور است و در صورت مديريت صحيح و حمايت از اين پرندگان زيبا ، امکان بهره برداری از اين منطقه بعنوان يکی از جاذبه های اکوتوريستی کشور دور از دسترس به نظر نمی رسد.
اعضای جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن برای خريد ذرت به منظور تغذيه قوهای مهاجر که با کمبود غذا مواجه شده بودند مبلغی را به نماينده دامگاه داران منطقه اهداء نمودند.

۱۳۸۷ بهمن ۱۱, جمعه

نخستین همایش نقش مشارکت های مردمی در مديريت زباله های خانگی برگزار شد

در يک اقدام فرهنگی برای حفاظت از محيط زيست ، جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن بعنوان مجری طرح تفکيک زباله از مبدأ با برگزاری همايش نقش مشارکت های مردمی در مديريت زباله های خانگی در تاريخ پنجم بهمن ماه سال جاری (1387) در سالن همايش فرهنگسرای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تنکابن ، دستاوردهای اجرای اين طرح زيربنايی را در دو فاز آموزش چهره به چهره و جمع آوری زباله های خشک گزارش نمود. در اين همايش که با همکاری اداره کل حفاظت محيط زيست مازندران و حمايت شهرداری تنکابن و با حضور فرماندار ، رئيس شورای اسلامی شهر ، شهردار ، رئيس جهاد کشاورزی شهرستان تنکابن ، رئيس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان تنکابن ، رئيس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبيعی شهرستان تنکابن و مسئولين ادارات شهرستان ، نمايندگان تشکل های مردمی ( هيأت کوهنوردی ، مؤسسه مادران نوانديش و ... ) و اقشار مردم برگزار گرديد ، مديرکل حفاظت محيط زيست مازندران تأثير سازمانهای غير دولتی را در اجرای موفق طرح های زيست محيطی مورد تأکيد قرار داد. برای مشاهده خبر همايش لطفا اینجا را ملاحظه بفرمائید.









۱۳۸۷ آذر ۱۷, یکشنبه

طرح تفکيک زباله از مبدأ در تنکابن










با تصويب شورای اسلامی شهر تنکابن و درايت شهردار تنکابن جناب آقای مهندس کبيری ، طرح پايلوت تفکيک زباله از مبدأ در شهرک کريم آباد ، بر اساس پيشنهاد جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن از تاريخ 1/9/1387 آغاز گرديد.

بر اساس برنامه ريزی انجام شده ، آموزش چهره به چهره توسط آموزشياران اين جمعيت با مراجعه به در منازل شهروندان محترم و توزيع بروشورهای اطلاع رسانی و توزيع رايگان کيسه های زباله مخصوص با موفقيت به پايان رسيد.

در نخستين برنامه جمع آوری زباله های خشک در شهرک کريم آباد تنکابن که در تاريخ پنجشنبه 14 آذر 1387 انجام شد ، همکاری شهروندان بسيار برجسته و قابل توجه ارزيابی گرديد.

رضايت و همکاری شهروندان از انجام اين طرح ، انشاءاله انگيژه پيگيری اين طرح توسط مسئولين و تعميم آن در کل شهرستان تنکابن را تقويت نموده است.
تنکابن گام های بلندی برای حفظ محيط زيست برداشته و اين جمعيت آماده انتقال دستاوردهای ارزشمند خود در اين مقوله برای علاقه مندان و متقاضيان در سراسر کشور می باشد.

۱۳۸۷ آبان ۲۶, یکشنبه

هم انديشی برای نجات درنای سيبری (Siberian crane )


جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن ، نشست ماهانه خود را در تاريخ 25/8/1387 در سالن مطالعات فرهنگسرای پارک مادر تنکابن برگزار نمود.

ميهمان ويژه اين نشست علمی - ترويجی سرکار خانم توکلی مسئول سازمان غير دولتی (NGO) حفاظت از درنای سيبری بودند که دعوت جمعيت را پذيرفته و از شهر رويان برای ايراد سخنرانی و گفتگو با اعضای جمعيت در مورد فعاليتهای خود عازم تنکابن شدند.


در اين جلسه که با حضور 45 نفر از اعضای جمعيت و علاقه مندان به فعاليت های فرهنگی - زيست محيطی جمعيت برگزار شد ، خانم Ellen Vuosalo Tavakoli طبيعی دان و دارای ليسانس و فوق ليسانس از دانشگاه های UCLA و USC راجع به حوزه فعاليت و نحوه کار انجمن حفاظت از درنای سيبری ، پروژه های اجرا شده در دامگاه های فريدون کنار ، ازباران ، سرخرود توضيحاتی را ارائه نمودند. معماری دامگاه ها ، تعامل با ساکنان بومی مناطقی که دامگاه ها در آنجا واقع شده و تلاش برای تفهيم بهره برداران از محيط زيست برای حفاظت از ذخاير تنوع زيستی ايران از جمله موارد حائز اهميتی بود که توسط خانم توکلی به آنها اشاره شد.
دامگاه ها که در خارج از فصل برنجکاری بعنوان مناطق امن مهاجرپذير توسط پرندگان مهاجر به ويژه درنای سيبری تشخيص داده شده اند ، نقش مهمی در حفاظت از نسل در حال انقراض اين موجود ارزشمند ايفا می نمايند.

آقای دکتر جمشيدمنصوری پرنده شناس برجسته کشور که اخيرا" حاصل بيش از 30 سال زحمات و تلاشهای بی وقفه خود را در کتاب راهنمای پرندگان ايران به چاپ رسانده اند ، پس از سخنرانی خانم توکلی توضيحات تکميلی راجع به درنای سيبری و سابقه بررسی آن در سازمان حفاظت محيط زيست به شرکت کنندگان در اين جلسه ارائه نمودند.

۱۳۸۷ مهر ۲۴, چهارشنبه

به زودی طرح تفکيک زباله از مبدأ در شهر تنکابن اجراء می گردد


طرح پيشنهادی جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن برای تفکيک زباله از مبدأ در کميسيون مربوطه شورای اسلامی شهر تنکابن تصويب گرديد.

مقرر شد اين طرح بصورت پايلوت در محدوده شهرک کريم آباد تنکابن با حدود 500 خانوار و در مدت 3 ماه در قالب آموزش چهره به چهره و جمع آوری زباله های تفکيکی توسط اين جمعيت با همکاری شهرداری تنکابن به اجراء در آيد.

اخبار و گزارش های کاملتر پس از شروع اجرای طرح منتشر خواهد شد.

هم انديشی برای نجات فوک دريای کاسپين (Pusa caspica)





























































فوک دريای کاسپين با نام علمی Pusa caspica که مشخصات زير بعنوان گونه جانوری در معرض خطر انقراض در فهرست قرمز (Red List ) اتحاديه جهانی حفاظت از طبيعت (IUCN) برای آن ثبت گرديده است :بعنوان تنها پستاندار دريای کاسپين ، از نظر هرم غذايی اکوسيستم ، در رأس قرار گرفته است و از اين جهت اهميت بسيار زيادی دارد.

با هماهنگی سرکار خانم دکتر مه لقاء ملاح ( رياست عاليه جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست - تهران ) ، گروهی سه نفره به سرپرستی آقای دکتر مصطفی شاهی فردوس برای ارائه گزارش و اطلاع رسانی در مورد فوک دريای کاسپين به تنکابن عزيمت نمودند.

جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن ، از ساعت 16 الی 18 روز سه شنبه 23/7/1387 بعنوان ميزبان جلسه ، اين نشست علمی-پژوهشی را در سالن فرهنگسرای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تنکابن واقع در پارک مادر برگزار نمود.

ميهمان ويژه اين جلسه سرکار خانم نفيسه سعادتی عضو محترم هيأت تحريريه نشريه فرياد زمين - خبرنامه جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست - تهران بودند.

در اين جلسه ، آقای دکتر محمدمصطفی شاهی فردوس عضو هيأت علمی مؤسسه پژوهشی تحقيقاتی و مرکز بازتوانی فوک ( SRRC )راجع به زيست شناسی فوک دريای کاسپين و تجربيات کشورهای اروپايی و آفريقايی در مورد حفاظت از سگ آبی و سگ دريايی و فوک و نيز بررسی های انجام شده در استانهای گلستان ، مازندران و گيلان سخنرانی با اسلايدهای تهيه شده در برنامه پاورپوينت برای شرکت کنندگان در جلسه و علاقه مندان ارائه نمودند.

در صورت آمادگی مؤسسه پژوهشی تحقيقاتی و مرکز بازتوانی فوک ، هيأت مديره جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن آمادگی جمعيت را برای همکاری در زمينه فرهنگ سازی در مردم و برگزاری همايش (فوک کوچولو) برای کودکان شهرستان تنکابن و تهيه و توزيع بروشورهای اطلاع رسانی اعلام نمود.

لازم می داند از مساعدت رياست محترم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تنکابن جناب آقای مشهدی برای حمايت از فعاليت های فرهنگی - زيست محيطی اين جمعيت تشکر ويژه بعمل آيد.

۱۳۸۷ مهر ۴, پنجشنبه

جلسه عمومی جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن برگزار گرديد

بر اساس دعوتنامه های کتبی ارسال شده برای اعضاء و مدعوين محترم ، جلسه عمومی جمعيت در تاريخ 4/7/1387 ساعت 16:15 در محل سالن همايش ادره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تنکابن برگزار گرديد.
در اين جلسه گزارش عملکرد جمعيت از بدو تأسيس تا کنون بصورت مکتوب و توسط مدير عامل جمعيت بصورت گزارش شفاهی به استحضار حضار محترم رسانده شد.
در خصوص اهداف عالی جمعيت برای فرهنگ سازی و آموزش زيست محيطی ، نحوه تأمين هزينه های جمعيت و ترکيب اعضای هيات مديره جمعيت توضيحاتی توسط خانم عربانی بيان گرديد.
در ادامه برنامه آقای داود نصيری جهانگردی که به همراه همسر و دو فرزندش در مسير سفر طولانی و پرماجرای خود در هفته جاری وارد تنکابن شده بودند و ميهمان شورای اسلامی شهر تنکابن بودند ، به دعوت اين جمعيت طی سخنانی ضمن بيان هدف خود ، راجع به پيام صلح و دوستی با خدا از ساعت 16:30 تا 17:30 سخنانی ايراد نمودند.
رياست محترم شورای اسلامی شهر (جناب آقای مهندس نيکفرجام) ، قائم مقام محترم شورای اسلامی شهر (جناب آقای مهندس باقری زاده) و جمعی از فرهيختگان تنکابنی و اعضای محترم اين جمعيت شنوندگان بيانات آقای داود نصيری بودند.
در ادامه برنامه سرکار خانم احترام السادات مازادی ، عضو فعال جمعيت ، با ارائه سخنرانی به مباحث مربوط به توسعه پايدار شهری و عوامل پايداری و ناپايداری توسعه پرداختند.

۱۳۸۷ مرداد ۵, شنبه

چاره يابی برای حل معضل زباله شهرستان تنکابن























































جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن ، به منظور آگاه شدن از چگونگی مراحل جمع آوری و دفع زباله شهر تنکابن با هماهنگی شهرداری تنکابن در تاريخ 5/4/87 از محل بارگيری موقت زباله تنکابن و محل انباشت زباله در منطقه جنگلی دوهزار تنکابن بازديد نمود.

پيرو اين بازديد ، به منظور ارائه راه کار برای حل بحران زباله اين شهرستان و جلوگيری از تخريب جنگل های منطقه توريستی دوهزار ، جلوگيری از بروز معضلات بهداشتی و جلوگيری از توسعه عوامل عفونی ناشی از روش فعلی دفع زباله اين شهرستان و با توجه به ضرورت اجرای طرح تفکيک زباله از مبدأ ، جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن پس از ارائه گزارش مصور و پيش طرح ، در جلسه اختصاصی با نايب رئيس شورای اسلامی شهر تنکابن جناب آقای مهندس باقری زاده ، آمادگی خود را برای همکاری با شهرداری در خصوص اجرای طرح تفکيک زباله از مبدأ و آموزش طرح بصورت چهره به چهره اعلام نمود.

توزيع بروشورهای اطلاع رسانی در سطح شهر تنکابن به مناسبت هفته محيط زيست





در هفته محيط زيست سال 1387 به منظور آگاه سازی شهروندان تنکابنی ، بروشورهايی با مضامين تغيير الگوهای رفتاری در جهت حمايت و حفاظت از محيط زيست توسط جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن طراحی ، تهيه و توزيع گرديد.

۱۳۸۷ تیر ۱, شنبه

خبر زيست محيطی :












جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن ، در هفته محيط زيست سال 1387 و در راستای اهداف خود برای آموزش و فرهنگ سازی برای حفاظت از محييط زيست ، فعاليت های متنوعی را در کارنامه خود ثبت نمود.
در تاريخ 25/3/1387 با اخذ مجوز رسمی از فرمانداری تنکابن ، راهپيمايی و پاکسازی سطح شهر از مقابل شهرداری تا ميدان شهيد شیرودی انجام شد و در حرکتی نمادين اين راهپيمايی با همکاری شهرداری ، شورای شهر ، راهنمايی و رانندگی ، فرمانداری و نیروی انتظامی ، اداره امور شهر شهرداری تنکابن با همراهی تعدادی از نارنجی پوشان عزيز و تعدادی از همياران محيط زيست شهرستان تنکابن برگزار شد و بروشورهای اطلاع رسانی در مسير راهپيمايی توزيع گرديد.
شرکت کنندگان در این حرکت نمادین ، پیام هایی چون :

چرا باید خود را در زباله دفن کنیم

چرا باید در فاضلاب زندگی کنیم

پیامهایی برای :

صرفه جویی در مصرف آب و تأثیر مدیریت شهری ، کاهش مصرف انرژی و تفکیک زباله از مبدا بر توسعه پایدار منطقه

به همراه داشتند.

۱۳۸۷ خرداد ۲۵, شنبه

حضور سيصد نفر از کودکان و خانواده های تنکابنی در مراسم اختتاميه نمايشگاه نقاشی درخت کوچولو



نمايشگاه نقاشی درخت کوچولو طبق برنامه قبلی اعلام شده ، از ساعت 30/16 تا 19 عصر روز پنجشنبه در سالن همايش پارک مادر تنکابن برگزار شد.
حضور پرشور مردم فرهيخته و فرهنگ دوست تنکابنی ، حضور رياست محترم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تنکابن ( جناب آقای مشهدی ) ، حضور گسترده دانش آموزان عزيز تنکابنی در اين نمايشگاه ، شور و شوق و استقبال بی سابقه شهروندان شهرستان تنکابن از اقدامات فرهنگی برای حفاظت از محيط زيست را به نمايش گذاشت. علاوه بر 240 صندلی سالن همايش فرهنگسرای پارک مادر ، حدود 60 نفر از علاقه مندان بصورت سرپايی برنامه اختتاميه اين همايش را دنبال نمودند.
250 نقاشی که به زيبايی ، نامهربانی های بشر با منابع طبيعی را به تصوير کشيده بود به نمايش گذاشته شد.
در مراسم اختتاميه اين نمايشگاه :
سخنرانی سرکار خانم مازادی ( عضو فعال جمعيت ) ، موسيقی سنتی ايرانی به خوانندگی جناب آقای شکوری ، اجرای شعر درخت کوچولو توسط سه هميار محيط زيست ( نازنين ، نيلوفر ، نورا ) ، سخنرانی مدير عامل جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن ( خانم مهندس عربانی ) از ساعت 30/16 عصر روز پنجشنبه 23 خرداد 1387 تا ساعت 19 با اهدای جوايز شامل لوح تقدير و يک گلدان کاکتوس پايان يافت.
در اين مراسم نيز زحمات مادر محيط زيست ايران ( سرکار خانم دکتر مه لقاء ملاح ) گرامی داشته شد و آرزوی طول عمر و سلامت برای ايشان گرديد تا باز هم مشوق جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن و ديگر فعالان حفاظت از محيط زيست کشور باشند.
مراسم اختتاميه به روايت تصوير :