۱۳۸۷ مرداد ۵, شنبه

چاره يابی برای حل معضل زباله شهرستان تنکابن























































جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن ، به منظور آگاه شدن از چگونگی مراحل جمع آوری و دفع زباله شهر تنکابن با هماهنگی شهرداری تنکابن در تاريخ 5/4/87 از محل بارگيری موقت زباله تنکابن و محل انباشت زباله در منطقه جنگلی دوهزار تنکابن بازديد نمود.

پيرو اين بازديد ، به منظور ارائه راه کار برای حل بحران زباله اين شهرستان و جلوگيری از تخريب جنگل های منطقه توريستی دوهزار ، جلوگيری از بروز معضلات بهداشتی و جلوگيری از توسعه عوامل عفونی ناشی از روش فعلی دفع زباله اين شهرستان و با توجه به ضرورت اجرای طرح تفکيک زباله از مبدأ ، جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن پس از ارائه گزارش مصور و پيش طرح ، در جلسه اختصاصی با نايب رئيس شورای اسلامی شهر تنکابن جناب آقای مهندس باقری زاده ، آمادگی خود را برای همکاری با شهرداری در خصوص اجرای طرح تفکيک زباله از مبدأ و آموزش طرح بصورت چهره به چهره اعلام نمود.

توزيع بروشورهای اطلاع رسانی در سطح شهر تنکابن به مناسبت هفته محيط زيست





در هفته محيط زيست سال 1387 به منظور آگاه سازی شهروندان تنکابنی ، بروشورهايی با مضامين تغيير الگوهای رفتاری در جهت حمايت و حفاظت از محيط زيست توسط جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن طراحی ، تهيه و توزيع گرديد.

۱۳۸۷ تیر ۱, شنبه

خبر زيست محيطی :












جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن ، در هفته محيط زيست سال 1387 و در راستای اهداف خود برای آموزش و فرهنگ سازی برای حفاظت از محييط زيست ، فعاليت های متنوعی را در کارنامه خود ثبت نمود.
در تاريخ 25/3/1387 با اخذ مجوز رسمی از فرمانداری تنکابن ، راهپيمايی و پاکسازی سطح شهر از مقابل شهرداری تا ميدان شهيد شیرودی انجام شد و در حرکتی نمادين اين راهپيمايی با همکاری شهرداری ، شورای شهر ، راهنمايی و رانندگی ، فرمانداری و نیروی انتظامی ، اداره امور شهر شهرداری تنکابن با همراهی تعدادی از نارنجی پوشان عزيز و تعدادی از همياران محيط زيست شهرستان تنکابن برگزار شد و بروشورهای اطلاع رسانی در مسير راهپيمايی توزيع گرديد.
شرکت کنندگان در این حرکت نمادین ، پیام هایی چون :

چرا باید خود را در زباله دفن کنیم

چرا باید در فاضلاب زندگی کنیم

پیامهایی برای :

صرفه جویی در مصرف آب و تأثیر مدیریت شهری ، کاهش مصرف انرژی و تفکیک زباله از مبدا بر توسعه پایدار منطقه

به همراه داشتند.

۱۳۸۷ خرداد ۲۵, شنبه

حضور سيصد نفر از کودکان و خانواده های تنکابنی در مراسم اختتاميه نمايشگاه نقاشی درخت کوچولو



نمايشگاه نقاشی درخت کوچولو طبق برنامه قبلی اعلام شده ، از ساعت 30/16 تا 19 عصر روز پنجشنبه در سالن همايش پارک مادر تنکابن برگزار شد.
حضور پرشور مردم فرهيخته و فرهنگ دوست تنکابنی ، حضور رياست محترم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تنکابن ( جناب آقای مشهدی ) ، حضور گسترده دانش آموزان عزيز تنکابنی در اين نمايشگاه ، شور و شوق و استقبال بی سابقه شهروندان شهرستان تنکابن از اقدامات فرهنگی برای حفاظت از محيط زيست را به نمايش گذاشت. علاوه بر 240 صندلی سالن همايش فرهنگسرای پارک مادر ، حدود 60 نفر از علاقه مندان بصورت سرپايی برنامه اختتاميه اين همايش را دنبال نمودند.
250 نقاشی که به زيبايی ، نامهربانی های بشر با منابع طبيعی را به تصوير کشيده بود به نمايش گذاشته شد.
در مراسم اختتاميه اين نمايشگاه :
سخنرانی سرکار خانم مازادی ( عضو فعال جمعيت ) ، موسيقی سنتی ايرانی به خوانندگی جناب آقای شکوری ، اجرای شعر درخت کوچولو توسط سه هميار محيط زيست ( نازنين ، نيلوفر ، نورا ) ، سخنرانی مدير عامل جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن ( خانم مهندس عربانی ) از ساعت 30/16 عصر روز پنجشنبه 23 خرداد 1387 تا ساعت 19 با اهدای جوايز شامل لوح تقدير و يک گلدان کاکتوس پايان يافت.
در اين مراسم نيز زحمات مادر محيط زيست ايران ( سرکار خانم دکتر مه لقاء ملاح ) گرامی داشته شد و آرزوی طول عمر و سلامت برای ايشان گرديد تا باز هم مشوق جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن و ديگر فعالان حفاظت از محيط زيست کشور باشند.
مراسم اختتاميه به روايت تصوير :




































۱۳۸۷ خرداد ۴, شنبه

روز جهانی محيط زيست و هفته محيط زيست گرامی باد





به نام خدای مهربان

به مناسبت هفته محيط زيست
جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن
با همکاری آموزشگاه نقاشی فرم برگزار می کند :


فراخوان نقاشی درخت کوچولو
23-21 خرداد 1387
مهلت ارسال نقاشی ها 18 خرداد 1387

در صورت نياز به اطلاعات بيشتر با تلفن 09112913373تماس حاصل فرماييد.


۱۳۸۷ اردیبهشت ۱۷, سه‌شنبه

مه لقا ملاح بنيانگذار «جمعيت زنان مبارزه با آلودگي محيط‌زيست»


مه‌لقا ملاح
حافظ محيط‌ زيست

مه‌لقا ملاح متولد 1296 و از فعالان محيط‌ زيست فرزند خديجه افضل‌وزيري و نوه بي‌بي‌خانم استرآبادي است.
مه‌لقا هنگامي كه پدر و مادرش با كاروان براي زيارت به مشهد مي‌رفتند در يك كاروانسراي عباسي در ميان راه به دنيا آمد. مادرش خديجه افضل وزيري و مادربزرگش بي‌بي‌خانم استرآبادي از زنان پيشگام عصر خود بودند.او بعد از تحصيل در فلسفه و علوم اجتماعي و جامعه‌شناسي در دانشگاه تهران مدرك فوق‌ليسانس علوم اجتماعي گرفت و براي ادامه تحصيل به پاريس رفت و در سوربن علوم اجتماعي خواند و با مدرك دكترا به ايران بازگشت. ضمنا دوره كتابداري را نيز در كتابخانه ملي فرانسه گذراند. در بازگشت به ايران در كتابخانه دانشگاه تهران مشغول كار شد و بعد از مدتي در سال 1347 به رياست كتابخانه موسسه تحقيقات روانشناسي برگزيده شد. پس از بازنشستگي تمام وقت خود را در راه مبارزه براي جلوگيري از آلودگي محيط‌زيست گذاشت.مه‌لقا ملاح در سال 1373 با مشاركت همسرش و چند استاد دانشگاهي علاقه‌مند به محيط‌ زيست سازمان غيردولتي زيست‌ محيطي «جمعيت زنان مبارزه با آلودگي محيط ‌زيست» را بنيان گذاشت. اين سازمان در 10 ارديبهشت 1374 رسما" اعلام موجوديت كرد.

مجوز فعاليت رسمی جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن صادر شد

با پيگيری های هيأت مؤسس جمعيت و تعامل و حمايت سازمانهای مسئول ، مجوز فعاليت رسمی جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن در تاريخ 2/2/1387 از سوی وزارت کشور - فرمانداری شهرستان تنکابن صادر گرديد.
نخستين جلسه مجمع عمومی اين جمعيت با حضور نمايندگان محترم فرمانداری شهرستان تنکابن و اداره حفاظت محيط زيست تنکابن عصر روز چهارشنبه مورخ 18/2/1387 در محل دفتر اين جمعيت برگزار خواهد شد.

۱۳۸۷ اردیبهشت ۷, شنبه

به مناسبت روز جهانی زمين و هفته زمين پاک ، همايش بزرگ زمين پاک در تنکابن برگزار گرديد








در همايش بزرگ پاکسازی زمين در منطقه توريستی دوهزار شهرستان تنکابن ، جمع کثيری از مردم و مسئولان طراز اول شهرستان تنکابن ، از جمله شهردار محترم ( جناب آقای مهندس کبيری ) ، رياست محترم شورای اسلامی شهر ( جناب آقای مهندس نيکفرجام ) و اعضای شوراهای اسلامی خرم آباد و تنکابن ، رياست محترم جمعيت هلال احمر اين شهرستان ( حاج آقا صالحی ) ، رياست محترم اداره منابع طبيعی شهرستان تنکابن ( جناب آقای مهندس تليکانی ) ، نمايندگان ادارات حفاظت محيط زيست و مرکز تحقيقات ماهيان سردآبی کشور و هيأت های ورزشی شهرستان تنکابن و تشکل های غير دولتی ديگر از جمله مؤسسه مادران نوانديش و مؤسسه رويش سبز تنکابن و ... با اعلام حضور و شرکت فعال در پاکسازی زمين از زباله ها ، حرکتی بی نظير و منسجم را در کشور در جهت پاکسازی زمين از آلودگی ها بوجود آوردند و از ساعت 30/7 صبح تا ظهر روز جمعه 6/2/1386 با پوشش خبری وسيع در رسانه ها ی عمومی از جمله واحد مرکزی خبر صدا و سيمای جمهوری اسلامی ايران و نشريات و روزنامه های محلی و سراسری اين حرکت نمادين که در ابتدا به پيشنهاد و ابتکار جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن سازماندهی شده بود به انجام رسيد.

بيانيه جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن در پارک جنگلی چالدره در جاده دوهزار تنکابن و پس از ايراد سخنرانی های رياست محترم شورای شهر و شهردار محترم توسط مدير عامل اين جمعيت قرائت گرديد.