۱۳۸۷ خرداد ۴, شنبه

روز جهانی محيط زيست و هفته محيط زيست گرامی باد





به نام خدای مهربان

به مناسبت هفته محيط زيست
جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن
با همکاری آموزشگاه نقاشی فرم برگزار می کند :


فراخوان نقاشی درخت کوچولو
23-21 خرداد 1387
مهلت ارسال نقاشی ها 18 خرداد 1387

در صورت نياز به اطلاعات بيشتر با تلفن 09112913373تماس حاصل فرماييد.


۱۳۸۷ اردیبهشت ۱۷, سه‌شنبه

مه لقا ملاح بنيانگذار «جمعيت زنان مبارزه با آلودگي محيط‌زيست»


مه‌لقا ملاح
حافظ محيط‌ زيست

مه‌لقا ملاح متولد 1296 و از فعالان محيط‌ زيست فرزند خديجه افضل‌وزيري و نوه بي‌بي‌خانم استرآبادي است.
مه‌لقا هنگامي كه پدر و مادرش با كاروان براي زيارت به مشهد مي‌رفتند در يك كاروانسراي عباسي در ميان راه به دنيا آمد. مادرش خديجه افضل وزيري و مادربزرگش بي‌بي‌خانم استرآبادي از زنان پيشگام عصر خود بودند.او بعد از تحصيل در فلسفه و علوم اجتماعي و جامعه‌شناسي در دانشگاه تهران مدرك فوق‌ليسانس علوم اجتماعي گرفت و براي ادامه تحصيل به پاريس رفت و در سوربن علوم اجتماعي خواند و با مدرك دكترا به ايران بازگشت. ضمنا دوره كتابداري را نيز در كتابخانه ملي فرانسه گذراند. در بازگشت به ايران در كتابخانه دانشگاه تهران مشغول كار شد و بعد از مدتي در سال 1347 به رياست كتابخانه موسسه تحقيقات روانشناسي برگزيده شد. پس از بازنشستگي تمام وقت خود را در راه مبارزه براي جلوگيري از آلودگي محيط‌زيست گذاشت.مه‌لقا ملاح در سال 1373 با مشاركت همسرش و چند استاد دانشگاهي علاقه‌مند به محيط‌ زيست سازمان غيردولتي زيست‌ محيطي «جمعيت زنان مبارزه با آلودگي محيط ‌زيست» را بنيان گذاشت. اين سازمان در 10 ارديبهشت 1374 رسما" اعلام موجوديت كرد.

مجوز فعاليت رسمی جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن صادر شد

با پيگيری های هيأت مؤسس جمعيت و تعامل و حمايت سازمانهای مسئول ، مجوز فعاليت رسمی جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن در تاريخ 2/2/1387 از سوی وزارت کشور - فرمانداری شهرستان تنکابن صادر گرديد.
نخستين جلسه مجمع عمومی اين جمعيت با حضور نمايندگان محترم فرمانداری شهرستان تنکابن و اداره حفاظت محيط زيست تنکابن عصر روز چهارشنبه مورخ 18/2/1387 در محل دفتر اين جمعيت برگزار خواهد شد.

۱۳۸۷ اردیبهشت ۷, شنبه

به مناسبت روز جهانی زمين و هفته زمين پاک ، همايش بزرگ زمين پاک در تنکابن برگزار گرديد








در همايش بزرگ پاکسازی زمين در منطقه توريستی دوهزار شهرستان تنکابن ، جمع کثيری از مردم و مسئولان طراز اول شهرستان تنکابن ، از جمله شهردار محترم ( جناب آقای مهندس کبيری ) ، رياست محترم شورای اسلامی شهر ( جناب آقای مهندس نيکفرجام ) و اعضای شوراهای اسلامی خرم آباد و تنکابن ، رياست محترم جمعيت هلال احمر اين شهرستان ( حاج آقا صالحی ) ، رياست محترم اداره منابع طبيعی شهرستان تنکابن ( جناب آقای مهندس تليکانی ) ، نمايندگان ادارات حفاظت محيط زيست و مرکز تحقيقات ماهيان سردآبی کشور و هيأت های ورزشی شهرستان تنکابن و تشکل های غير دولتی ديگر از جمله مؤسسه مادران نوانديش و مؤسسه رويش سبز تنکابن و ... با اعلام حضور و شرکت فعال در پاکسازی زمين از زباله ها ، حرکتی بی نظير و منسجم را در کشور در جهت پاکسازی زمين از آلودگی ها بوجود آوردند و از ساعت 30/7 صبح تا ظهر روز جمعه 6/2/1386 با پوشش خبری وسيع در رسانه ها ی عمومی از جمله واحد مرکزی خبر صدا و سيمای جمهوری اسلامی ايران و نشريات و روزنامه های محلی و سراسری اين حرکت نمادين که در ابتدا به پيشنهاد و ابتکار جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن سازماندهی شده بود به انجام رسيد.

بيانيه جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن در پارک جنگلی چالدره در جاده دوهزار تنکابن و پس از ايراد سخنرانی های رياست محترم شورای شهر و شهردار محترم توسط مدير عامل اين جمعيت قرائت گرديد.

۱۳۸۷ اردیبهشت ۱, یکشنبه

يادمان باشد کاری نکنيم که به قانون زمين بر بخورد



به مناسبت

هفته زمين پاک ، جلسه هماهنگی در تاريخ شنبه 31/2/1387 با حضور شهردار محترم تنکابن (آقای مهندس کبيری )، رييس محترم شورای اسلامی شهر تنکابن (آقای مهندس نيکفرجام)، نايب رييس محترم شورای شهر تنکابن (آقای مهندس باقری زاده ) ، آقای حيدری ( عضو محترم شورای شهر ) ، آقای مهندس معافی ( بخشدار محترم خرم آباد) ، آقای آقا مجيدی (سرپرست محترم تربيت بدنی ) ، خانم حيدری ( مسئول محترم آموزش بيمارستان و عضو هيات مديره نظام پرستاری ) ، آقای نقی پور ( رييس محترم شورای اسلامی بخش خرم آباد ) ، آقای جزينانی نژاد ( عضو محترم شورای اسلامی شهر خرم آباد) ، آقای دکتر رجايی ( رييس محترم دانشگاه پيام نور تنکابن ) ، آقای حسين پور ( نماينده محترم شهرداری خرم آباد ) ، خانم مهندس نيک قلب ( نماينده اداره حفاظت محيط زيست تنکابن) و خانم مهندس عربانی ( مديرعامل جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن ) برگزار گرديد و تمهيدات لازم برای استقبال از روز جهانی زمين در سطح شهرستان تنکابن پيش بينی شد.

۱۳۸۷ فروردین ۲۵, یکشنبه

پاکسازی حاشيه جاده دوهزار و رودخانه چشمه کيله تنکابن در هفته سلامت







جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن به دعوت مرکز بهداشت شهرستان تنکابن ، در همايش پياده روی و سلامت در منطقه دوهزار تنکابن شرکت نمود.
اعضای جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن در کنار اجتماعات دولتی و غير دولتی شرکت کننده در اين همايش به پاکسازی بخشی از حاشيه جاده دوهزار و رودخانه چشمه کيله تنکابن پرداختند.

به مناسبت روز جهانی بهداشت در تنکابن برگزار گرديد :




روز جهانی بهداشت گرامی باد.




جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن به دعوت مرکز بهداشت و در پاسخ به شعار سازمان جهانی بهداشت (WHO) که عبارت بود از (( حفاظت از سلامت در برابر تغييرات آب و هوايي )) در همايشی که به همين منظور در تاريخ 22/1/1387 از ساعت 30/9 صبح تا 30/11 در سالن همايش جمعيت هلال احمر تنکابن برگزار گرديد حضور فعال داشت.


در اين همايش فرماندار محترم تنکابن ( جناب آقای مشايخی ) ، معاون محترم مرکز بهداشت ( خانم دکتر ريحانی ) ، آقای دکتر علی بخشنده ، آقای ملکی ، خانم مهندس زهرا آب بند عربانی ( مدير عامل جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن ) طی سخنرانی هايی به جنبه های مختلف اين مناسبت پرداختند.


مديرعامل جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن ، در مورد تأثيرات تغييرات آب و هوا بر محيط زيست و پيامدهای آلودگی های زيست محيطی مطالبی را برای حضار در جلسه بيان نمودند.

دوم ارديبهشت ماه 1387 "روز جهانی زمين" را گرامی می داريم



شمارش معکوس تا روز جهانی زمين

۱۳۸۶ اسفند ۲۲, چهارشنبه

همایش زن و محیط زیست در تنکابن برگزار شد

عصر روز سه شنبه 21/12/86 با حضور نمايندگان ادارات منابع طبيعی و حفاظت محيط زيست شهرستان تنکابن واعضای جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن ، همايش زن و محيط زيست برگزار گرديد.
در اين همايش که در آخرين روز از هفته منابع طبيعی تدارک ديده شده بود ، آقای مهندس ميثاقی کارشناس ارشد منابع طبيعی راجع به اهميت جنگل و نقش جنگل در منابع طبيعی و نيز اقدامات اداره منابع طبيعی تنکابن در جهت صيانت و حفاظت از جنگل های منطقه سخنانی ايراد نمود. آقای دکتر جمشيد منصوری ، از پيشکسوتان صاحب نظر در محيط زيست ايران و پرنده شناس برجسته و نماينده جمهوری اسلامی ايران در سازمان BirdLife International و استاد دانشگاه های مختلف کشور ، خانم دکتر طاهره خسروی پزشک برجسته و از بانوان فعال در حوزه بهداشت محيط و محيط زيست و از مسئولين مؤسسه رويش سبز ، آقای مهندس حميدرضا عليزاده ثابت عضو هيات علمی مؤسسه تحقيقات شيلات ايران ، مسئول گروه اکولوژی مرکز تحقيقات ماهيان سردآبی کشور در تنکابن ، عضو انجمن ماهی شناسان اروپا (EIS) ، عضو انجمن حفاظت از ماهيان خاوياری جهان (WSCS) و مسئول کميته ماهی آزاد دريای خزر در برنامه راهبردی تحقيقات شيلات کشور ، خانم مهندس زهرا آب بندعربانی مدير عامل جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن و دبير همايش و آقای مهندس نامدار تليکانی رياست اداره منابع طبيعی شهرستان تنکابن بترتيب با ايراد سخنرانی هايی از ديدگاه های مختلف به جنبه های متفاوت منابع طبيعی کشور پرداختند و همگی بر لزوم همگرايی مردم و مسئولين و به ويژه همسو بودن سازمانهای مختلف دولتی در جهت حفظ و حراست و صيانت از منابع طبيعی کشور ، بهره برداری پايدار از منابع طبيعی تجديد پذير و تحويل آبرومندانه منابع طبيعی کشور به نسل آينده تاکيد نمودند.
نماهنگی با عنوان "" بمانی "" با صدای همای خواننده جوان شمالی و به گويش گيلکی ، که بيانگر مشقت ها و زحمات و تلاش های زنان زحمتکش شمالی در طول تاريخ بوده است ، برای حضار به نمايش گذاشته شد.
آقای ملکی شاعر خوش ذوق تنکابنی ، با اجرای دکلمه ها و خواندن سرود و اشعار نغز محلی با مضمون حفاظت از منابع طبيعی و محيط زيست ، اين همايش را پربار تر نمود.
توسط مديرعامل جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن ، اهداف اين سازمان غیردولتی که همگی در جهت فرهنگ سازی در اقشار مختلف شهروندان و برای حفاظت از محيط زيست شهرستان تنکابن تدوين گرديده است و بخشهايی از اساسنامه برای شرکت کنندگان در اين همايش بيان گرديد.
توسط خانم احترام السادات مازادی از اعضای فعال جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن ، بيانيه اين همايش قرائت گرديد که متعاقبا" در اين پايگاه اطلاع رسانی درج خواهد شد.
ساعت 18 همين روز با حضور مسئولين محترم شرکت کننده در همايش زن و محيط زيست ، نمايشگاه نقاشی اساتيد صاحب نام تنکابنی با موضوع طبيعت و تخريب آن ، افتتاح گرديد و به پاس خدمات ارزنده سرکار خانم دکتر خسروی به محيط زيست تنکابن و کمک مالی سرکار خانم علامه به جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن لوح تقدير و هدايايی به رسم يادبود تقديم گرديد.
لوح تقدير و هدايايی به اساتيدی که با آثار برجسته خود در نمايشگاه نقاشی با موضوع طبيعت و تخريب آن ، شرکت نموده بودند بترتيب به : استاد حسين طوسی نژاد ، استاد اردوان منظم ، استاد ميرصادقی و استاد پورباقری و آقايان کيوان مشهدی و سهيل هاشمی اعطاء گرديد.
لازم به توضيح است اين همايش با حمايت اداره منابع طبيعی شهرستان تنکابن ، اداره حفاظت محيط زيست شهرستان تنکابن و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تنکابن برگزار گرديد.

۱۳۸۶ اسفند ۱۵, چهارشنبه

هفته منابع طبيعی گرامی باد






















جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن ، صبح چهارشنبه مورخ15/12/1386 به دعوت فرمانداری ، اداره جهاد کشاورزی و اداره منابع طبيعی شهرستان تنکابن در مراسم روز درختکاری شرکت نمود.
گروهی از اعضای اين جمعيت : خانم ها زهرا عربانی ( مديرعامل و رييس هيات مديره ) ، فروزنده شکيبايی ( عضو هيأت مديره )، زهرا خطيبی (بازرس اصلی )، حميدرضا عليزاده (عضو هيأت مديره و مسئول روابط عمومی) ، مريم منصوری ، شمسی نظری زاده ، ندا سلطانی ، شهرزاد پورشيخانی ( جمعی از اعضای فعال جمعيت ) ، با غرس نهال در روستای گاوبر منطقه سه هزار تنکابن در کنار مسئولين و جنگلبانان و ساير شرکت کنندگان در اين مراسم ، حمايت خود را از منابع طبيعی اعلام نمودند.
در اين مراسم آقای مهندس عطايی رييس محترم اداره جهاد کشاورزی شهرستان تنکابن با ايراد سخنرانی ، ضمن گلايه مندی ، ازمسئولين شهر درخواست نمودند توجه و عنايت بيشتری به لزوم حمايت از منابع طبيعی منطقه داشته باشند.
اين مراسم که با حضور نمايندگان رسانه های عمومی برگزار شده بود در ساعت 11 صبح خاتمه يافت.

۱۳۸۶ اسفند ۱۲, یکشنبه

جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن عضو جديد می پذيرد


جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن در تاريخ 21/12/1386 در کنار همايش زن و محيط زيست که در آخرين روز از هفته منابع طبيعی در سالن همايش فرهنگسرای پارک مادر تنکابن برگزار خواهد گرديد ، عضو جديد می پذيرد.

عضويت در اين جمعيت محدوديت سنی و جنسی نداشته و کليه علاقه مندان اعم از زن و مرد پس از تکميل فرم و مدارک لازم با تصويب هيات مديره به عضويت اين جمعيت پذيرفته خواهند شد.

حق عضويت ساليانه اعضای عادی 120000 ريال و حق عضويت دانشجويان با ارائه کارت دانشجويی يا گواهی معتبر از دانشگاه با تخفيف ، 100000 ريال می باشد.

طبق اساسنامه ، هزينه های جمعيت از کمک ها و هدايای مردمی و حق عضويت اعضاء تأمين می گردد و اعضای هيات مديره اين جمعيت غير انتفاعی و غير دولتی هيچگونه حقوقی دريافت نمی کنند و تمامی درآمد جمعيت در جهت حفاظت و حمايت از محيط زيست شهرستان تنکابن هزينه می گردد.

اعضای اين جمعيت برای حضور در همايش ها و همکاری در پروژه های پژوهشی وبرنامه های اجرايی آينده به تناسب علاقه مندی شان فراخوانده خواهند شد.

اميد است تلاش های داوطلبانه مديران و اعضای اين جمعيت با کمک به حفظ محيط زيست شهرستان تنکابن بتواند در تهيه لوازم توسعه پايدار اين خطه زيبا از ايران زمين مؤثر باشد. انشاء الله

۱۳۸۶ بهمن ۲۳, سه‌شنبه

مسابقه نقاشی و همايش ماهی آزاد کوچولو



























ماهی آزاد کوچولو (Little Caspian trout)

با توجه به موقعيت منحصر بفرد رودخانه چشمه کيله تنکابن و وجود گونه حمايت و حفاظت شده ماهی آزاد دريای خزر ( با نام علمی Salmo trutta caspius ) در اين منطقه در اقدامی ابتکاری با جلب حمايت ارگانهای مرتبط با اين موضوع از جمله مؤسسه تحقيقات شيلات ايران - مرکز تحقيقات ماهيان سردآبی کشور ، کميته بانوان جمعيت هلال احمر شهرستان تنکابن ، شهرداری و شورای شهر تنکابن ، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی - انجمن هنرهای تجسمی و اداره محيط زيست شهرستان تنکابن و اشخاص حقيقی علاقه مند ، با اخذ مجوز قانونی از فرمانداری تنکابن ، فراخوانی برای برگزاری نمايشگاه نقاشی تحت عنوان ماهی آزاد کوچولو منتشر شد. در اين نمايشگاه نقاشی ، حدود 200 اثر نقاشی از کودکان و نوجوانان منطقه در مقاطع پيش دبستانی ، دبستانی و راهنمايی به نمايش گذاشته شد و به نقل از مسئولين محلی ، استقبالی بی نظير از اين حرکت علمی _ فرهنگی زيست محيطی بعمل آمد. مراسم اختتاميه اين نمايشگاه که در تاريخ 26 خرداد سال جاری در سالن همايش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تنکابن برگزار گرديد ، با حضور صميمی و سخنرانی سرکار خانم دکتر مه لقاء ملاح رييس محترم جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست و نيز سخنرانی خانم دکتر ويکتوريا جمالی عضو هيات مديره جمعيت، آقای دکتر جمشيد منصوری استاد دانشگاه در رشته اکولوژی حيات وحش، آقای مهندس حميدرضا عليزاده ثابت مسئول گروه اکولوژی مرکز تحقيقات ماهيان سردآبی کشور در تنکابن و خانم مهندس زهرا آب بندعربانی مدير عامل جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن ، ضرورت حفاظت از محيط زيست و به ويژه حفظ نسل ماهی آزاد دريای خزر ، برای حدود 400 نفر از شهروندان تنکابنی که تا پايان برنامه از اين مراسم استقبال چشمگيری نموده بودند ، تشريح و تبيين گرديد.

اطلاع رسانی زيست محيطی به مسافران نوروزی مناطق توريستی تنکابن




طرح توزيع کيسه زباله و اطلاعيه های زيست محيطی برای اطلاع رسانی به مسافران نوروزی در تاريخ 11 ، 12 و 13 فروردين سال 1386 در گذرگاه مناطق توريستی و منحصر بفرد تنکابن در جاده دوهزار ، توسط اعضای جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن با همکاری کميته بانوان جمعيت هلال احمر شهرستان تنکابن و اداره حفاظت محيط زيست تنکابن اجرا گرديد.


در اين طرح تعداد 2000 عدد کيسه زباله و اطلاعيه توزيع شد.

همايش زن و محيط زيست


جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست تنکابن


به مناسبت هفته منابع طبيعی

برگزار می کند :

همايش زن و محيط زيست


زمان : سه شنبه 21 اسفند 1386ساعت 15
مکان : تنکابن - خيابان جمهوری - پارک مادر
سالن همايش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تنکابن

برای ثبت نام و شرکت در همايش با تلفن 09112913373 يا 09123773199 تماس حاصل فرماييد.